Hele families logeren in het ziekenhuis
Klik op "Nakijken" om je antwoorden te laten controleren.
Als een antwoord goed is, wordt het vet afgedrukt.
ij = één letter
Het is vol op de ziekenzaal. Maar lang
(4) iedereen in het zaaltje is patiënt. Hele families
(3) rondom het bed van zieke gezinsleden geschaard. Dat
(2) zo op de zaal waar de volwassenen liggen
(2) op de kinderafdeling. En steeds weer gaat de
(4) open om een nieuwe bezoeker of een nieuwsgierig
(4) binnen te laten.
Voor westerse begrippen lig je
(2) het ziekenhuis van Ban Vinai niet eerste klas. De
(6) zijn van hout, evenals het 'matras'. Sommige patiënten
(6) op een matje op de grond. Als het
(4) weer is en de ziekenzaal moet worden schoongemaakt,
(3) verhuizen alle zieken, met of zonder bed, naar
(6). Dan lijkt het meer een luie picknick dan
(3) serieus herstellingsoord. Als de bedden dan ook nog
(6) schoongespoten, dan is het helemaal gezellig.
Het ziekenhuis
(2) het kamp is geen instelling waar ze patiënten
(3) de buitenwereld afzonderen. Er is ook geen vast
(9). Bezoek is altijd welkom. Veel werk wordt de
(10) uit handen genomen door familieleden. De kinderen die
(2) het ziekenhuis liggen, worden door vader of moeder
(7) of eten zelf uit een door hun ouders
(10) bordje.
Voor buitenstaanders is het soms moeilijk te
(4) wie van de aanwezigen nu ziek is of
(4). Want je hebt veel lopende patiënten. Zelfs kinderen
(3) een infuus mogen binnen en buiten rondlopen, mits
(3) van de ouders het infuus, op een stok
(12), maar meedraagt. Zo'n infuus is een zakje met
(14) of voedingsoplossing. Via een buisje druppelt de oplossing
(2) bloedbaan van de patiënt binnen. Oppassen blijft het
(9) wel tijdens zo'n wandeling met een infuuspatiëntje.
Heel
(8) zieken, die bijvoorbeeld een moeilijke operatie moeten ondergaan,
(6) niet in het kampziekenhuis. Die worden doorverwezen naar
(3) streekziekenhuis buiten het kamp. De kinderen lijden over
(3) algemeen aan buikloop, kinderziekten of ondervoeding. Malaria heerst
(2) gelukkig niet in de streek waar Ban Vinai ligt.
(2) veel andere kampen in het Thaise grensgebied is
(3) een van de belangrijke doodsoorzaken.
In de keuken
(3) het hospitaal is het altijd een drukte van
(6). Er moet voor tientallen mensen worden gekookt. Het
(12) is rijst. Daarnaast krijgen kinderen vruchten, zoals een
(6) of een stukje mango. Eigenlijk zijn de omstandigheden
(2) het ziekenhuis te vergelijken met die welke in
(3) gemiddeld Hmong-gezin heersen. Er is geen luxe. De
(6) zijn hard en de dekens vaalgekleurde lappen. De hulporganisatie ZOA
(5) dat met opzet zo gedaan.
De ZOA gaat ervan uit dat het
(5) in het ziekenhuis niet te ver moet afstaan
(3) dat van thuis. Bovendien is alles erop gericht
(3) de Hmong op den duur weer zullen terugkeren
(4) Laos. En in hun geboorteland zullen ze ook
(4) moderne, gedesinfecteerde ziekenhuizen vinden. Overigens liggen er in
(3) ziekenhuis niet alleen kampbewoners. Thai, die vlak in
(2) buurt van het kamp wonen, worden ook behandeld
(2) opgenomen. Opiumverslaafden zie je er niet. Die hebben
(2) een ander deel van het genoemde kamp een
(5) ontwenningskliniek.
Voordat een patiënt in het ziekenhuis belandt,
(2) hij meestal al behandeld door de shaman. Die
(4) de zieke voor het huisaltaar, verbrandt een papieren afbeelding
(3) de patiënt, zingt, brabbelt en danst onder
(11) van de heilige gong en ratels. Zo probeert
(2) shaman de goede geest van de zieke over
(2) halen weer in het lichaam terug te keren.
(2) shaman voorspelt ook de toekomst. Hij gooit
(7) gespleten runderhoorn op de grond. Uit het patroon waarop
(2) neerkomen ziet hij hoe de ziekte zich zal
(11). Als het optreden van de shaman zonder resultaat
(5), volgt meestal opname in het ziekenhuis. Maar ook
(6) het verblijf in het hospitaal blijft de shaman
(2) geesten vragen de genezing van de patiënt te
(10).
Als de patiënt stervende is, zal hij zich
(5) verzekerd weten van steun van zijn naaste familieleden.
(3) scharen zich om zijn bed om zijn sterven te
(10). Na de dood wordt het lichaam van de
(10) overgebracht naar de familiewoning en krijgt daar een ereplaats. De
(4) blijft daar enkele dagen opgebaard en
(5) dan begraven. Er volgen speciale plechtigheden en er
(5) gezongen om de geesten gunstig te stemmen en
(4) te halen de geest van de dode op
(2) nemen in de kring van familiegeesten.
Volgens de Hmong
(7) de geest na dertien dagen het lichaam van
(2) dode. Een jaar na de dood wordt de
(5) opgenomen in de kring van de voorvadergeesten van
(2) familie. De dode wordt buiten het dorp begraven,
(2) een helling. Op het graf komen de kleren
(3) de dode en wat voedsel, zodat het hem
(2) het dodenrijk aan niets zal ontbreken.
Nakijken
OK